Olivier Mentz

Olivier Mentz 
 
 
Surname                                         Mentz
First name                                      Olivier
Address for correspondence               E-mail               
Nationality                                      German
Affiliation with educational networks
 
Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF): active member;
Gesamtverband Moderne Fremdsprachen (GMF): vice-president of the regional section of Baden-Württemberg;
Vereinigung der Französischlehrer (VdF): active member; Frankoromanistenverband (FRV): active member;
Hochschulverband für Geographie und ihre Didaktik (HGD): active member;
Herodot - Thematic Network for Geography in Higher Education: member of the steering group of the network and leader of the thematic pillar "Teaching in and for Europe"
Work information
 

Occupation or position currently held

University professor

Name of employer

State of Baden-Württemberg, Pädagogische Hochschule Freiburg (University of Education)

Country of employment

Germany
Education and training
Relevant qualifications or training
 
Secondary school teacher (Realschule) for French as Foreign Language, Geography and protestant theology
Teacher trainer for French as Foreign Language for primary and secondary schools
Teacher training units on assessment in French courses for all school levels (in Baden-Württemberg, Saarland and Berlin)
 
Languages of communication
 

Mother tongues

German, French

Other languages of communication

English, Spanish
Contribution to the project

 

 

- Teacher training;
- Expertise on assessment and teacher training in Europe;
- Experience in continuous teacher training units particularly on assessment topics.
Publications
Mentz, O. (2000): Projektprüfung im Fach Französisch als Alternative zur traditionellen Realschulabschlussprüfung. – In: Fremdsprachen praktisch FMF 12/1999, S. 81-90.
 
Mentz, O. (2001): Erfahrungen mit einer Projektprüfung im Fach Französisch an der Realschule – ein erfolgreicher Versuch. – In: Fremdsprachen praktisch FMF 13-14/2000-01, pp. 57-62.
Mentz, O. (2001): Mündliche „Klassenarbeit“ Klasse 5. – In: Landesinstitut für Erziehung und Unterricht (Hrsg.): Neue Formen der Leistungsmessung in der Realschule. Dokumentation des Schulversuchs 1999/2000 bis 2000/2001. Stuttgart, pp.58-59.
Mentz, O. (2002): Ein veränderter Französischunterricht braucht eine andere Form der Be-urteilung von Schülerleistungen. – In: Neusprachliche Mitteilungen, H. 3, pp.134-141.
Mentz, O. (2003): Baustelle Französisch: Erwartungen an die Grundschule und Impulse für die Realschule durch frühes Fremdsprachenlernen. – In: französisch heute, H. 2, ppS 132-139.
Mentz, O. (2005): Do you speak European? or: Why even Geographers should know more than English. – In: K. Donert/P. Charzynski (eds.): Changing Horizons in Geography Education. Torún, pp.252-257.
Mentz, O. (2006): Sprechen Sie europäisch? oder: Überlegungen zur Leistungsbeurteilung vor dem Hintergrund des Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens für Sprachen. – In: Synergies Europe, Nr. 1, pp.47-55.

  Search

Bookmark and Share

Bookmark and Share